• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Waterrecreatie-enquête: liefde wint van angst

By admin on 10 september 2017 in Geen categorie, Nieuws, Verenigingen & Organisaties

Water maakt heftige gevoelens los bij de Nederlanders, zo blijkt uit een onderzoek namens de ANWB en brancheorganisatie Hiswa onder 700 respondenten. En als dat bij de Nederlanders het gevals, dan mag je aannemen dat dit in zekere mate ook het geval is bij de Vlaamse waterliefhebbers. Open water staat volgens de deelnemers vooral voor ‘vrijheid’, ‘ontspanning’ en ‘rust’. Maar… 30 procent is ook weleens echt bang geweest.

Deze zomer was er veel publiciteit rondom een aantal verdrinkingen, waarbij onder andere het gebrek aan zwemvaardigheden van ‘nieuwe Nederlanders’ een rol speelde. De tragische ongevallen tijdens zwemmen in de grote rivieren trokken vooral de aandacht. Wij vroegen de respondenten naar hun ervaringen en de meesten van hen hebben veel respect en soms zelfs angst voor water.

 Grote liefde, maar ook respect voor water
Drie van de tien waterliefhebbers geeft aan weleens écht bang te zijn geweest in of op het water, het meest in een boot (62%), gevolgd door zwemmend in het water (17%). En de helft had die angstige ervaring op zee. Toch zegt van deze zelfde groep maar liefst 99 procent van water te houden. Ook op het gebied van water overwint de liefde dus ruimschoots de angst.

Iets nieuws proberen
Driekwart van de deelnemers aan de enquête heeft een boot. Buiten het varen in een motor- of zeilboot, recreëert 29% van de deelnemers in een huisje aan het water, kanoot of roeit (24%) of doet andere dingen zoals vissen en surfen (beiden 15%). Bijna vier van de tien waterliefhebbers zonder eigen boot, zijn erin geïnteresseerd om in de toekomst iets nieuws te gaan doen op watergebied zoals varen met een motorboot (27%), varen met een zeilboot (23%) en surfen (9%). Dit laat zien dat er nog een groot potentieel is aan nieuwe watersporters, die op zoek zijn naar nieuwe leuke ervaringen op het water.

Potentieel
Van alle wateractiviteiten besteden de bootbezitters de meeste tijd op of aan het water. Zo wordt gemiddeld 45 uur per maand in het seizoen op de zeilboot doorgebracht en 33 uur op de motorboot. En bijvoorbeeld huisjesrecreanten en surfers besteden gemiddeld beiden 21 uur aan hun wateractiviteit per maand.

Hoewel ze het nog nooit hebben gedaan, zou driekwart van de booteigenaren graag nog eens iets anders op watergebied willen proberen zoals duiken (28%), waterskiën, wakeboarden of jetskiën (22%), surfen (19%) en recreëren in een huisje aan het water (18%). De groep bootbezitters die een andere watersport of wateractiviteit wil gaan beoefenen is daarmee groot en toont aan dat er een grote potentie is om huidige watersporters meer uren op het water te houden.

Meerderheid blijft varen
Bijna de helft van de bootbezitters heeft plannen om in de toekomst de boot te verkopen. Meer dan de helft van deze groep zou dan ook weer een andere boot kopen en wil dus actief blijven in de watersport. Van de bootbezitters heeft 16% het afgelopen jaar iets gehuurd op waterrecreatiegebied en van de niet-bootbezitters 36%.

De open motorboot (37%) is het afgelopen jaar het meest gehuurd, gevolgd door de open zeilboot (23%), een kajuitzeilboot (21%), een kano of kajak (16%), een (surf)plank (13%), duikmateriaal (10%) en een wetsuit (9%). Maar niet alleen in Nederland wordt gehuurd, 43% van de huur heeft plaatsgevonden in het buitenland. De helft van de deelnemers aan dit onderzoek verwacht dat er in de komende vijf jaar veel meer gehuurd gaat worden.

Waterkampioen
Dit onderzoek van de ANWB en HISWA Vereniging is onder de vlag van de nationale campagne ‘Welkom op het Water’ uitgevoerd door bureau TeraKnowledge. Een uitgebreid artikel over het onderzoek is te lezen in de septembereditie van de Waterkampioen.

Foto: Paul Bolsius

 

 

 

 

Previous Story

Open Monumentendag  2017 en varend erfgoed

Next Story

Abby Ehler en Andrew Cape toegevoegd aan Team Brunel

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Ruime keuze aan boeken over zeilen, toervaren en watersport. Bestel nu!

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)