
Zowel zeil- als motorjachten kijken niet op een voetje meer … Greenline Yachts breidt haar gamma flybridge cruisers uit tot een 58 voeter en de Italiaans zeiljachtenbouwer Grand Soleil, het eerste woord van zijn naam indachtig – ziet het nog groter en heeft een 72-voeter in de Long Cruise range in voorbereiding.
Het gaat zowel bij Greenline als bij Grand Soleil om een uitbreiding van een bestaande reeks, die reeds kan terugblikken op een ruime klantenappreciatie.
Hierbij de eerste ‘renders’ (samengestelde computergraphics op basis van data) van de nieuwe modellen.
Greenline 58 Fly
Voortbouwend op het succes van de 45 Fly, brengt Greenline Yachts nog een tussenmaat op de markt, de flybridge-cruisers 58 Fly. Die dicht de kloof tussen de populaire 48 Fly en het vlaggenschip 68 OceanClass.
Het hoofddek op één niveau met achterkombuis zorgt ervoor dat de salon en cockpit samen een groot woon- en amusementsgebied creëren. Op het achterschip vormt een verlengd hydraulisch zwemplatform met een hefvermogen van 500 kg en een naar achteren gerichte bankstel een idyllische woonruimte aan het water. De glazen balustrade van de kuip creëert de illusie van een terras over de zee. Met een paar regisseursstoelen kunnen zes personen dineren in de goed beschermde kuip zitten.

Met de 58 Fly zet Greenline Yachts andermaal sterk in op alternatieve voortstuwing. Een reeks van 11 zonnepanelen die over de flybridge en hardtop zijn gerangschikt, produceren 3,6 kW aan vermogen en zorgen ervoor dat de huishoudelijke toestellen van de boot kunnen werken zonder een luidruchtige dieselgenerator. Bovendien bevat een nieuw ontwikkeld hybride systeem met twee 25 kW-motoren een aanpasbare hydraulische koppeling, wat betekent dat het inline kan worden aangesloten op elke asaangedreven motor.

Standaard motorkeuzes omvatten Cummins-diesels van 610 pk en 715 pk, beide verkrijgbaar met Hybrid Drive, en een dubbele Caterpillar-optie met alleen diesel van 1000 pk voor een topsnelheid van 30 knopen. De Cummins 715s met Hybrid Drive zal de 58 Fly naar een topsnelheid brengen van 26 knopen, laat cruisen met 20 knopen toe en bij elektrisch varen met slechts 6 knopen behoort een bereik van 30 zeemijl op een volledige lading tot de mogelijkheden.
Technische specificaties
Greenline 58 Fly
•LOA 18,2 m
•Breedte 5,12 m
• Diepgang 1 m
•Waterverplaatsing 30 ton
•Brandstofinhoud 2500 liter (3500 optioneel)
•Waterinhoud 600 liter
• Motoren: Twin Cummins 610/715 pk (hybride aandrijving met dubbele 25 kW elektromotoren) & dubbele 1.000 pk Caterpillar
•Topsnelheid 30 knopen (twin 1.000 pk)
• Kruissnelheid 20-23 knopen
•Elektrische kruissnelheid 6 knopen

De nieuwe Grand Soleil 72 Long cruise
De nieuwe Grand Soleil 72 volgt hetzelfde pad als de andere Grand Soleil-modellen in deze reeks. De Long Cruise-versie biedt een deksalon dat met een 270° zicht rondom. In deze uitvoering wordt ook het deksalon verhoogd en vergroot ten opzichte van de Performance serie. Technisch gezien heeft dit twee technische ingrepen mogelijk gemaakt; een verhoging van de vloer van het centrale deel van de boot waardoor het loopgebied wordt vergroot en een tweede waardoor verschillende elektrische en mechanische systemen onder de eethoek kunnen worden geplaatst. In de cockpit worden het toegangsluik en de trap zijdelings verplaatst om een C-vormige zitplaats te verkrijgen om twee grote zonnedekken achter de banken te behouden. Bij de LC-versie wordt de hele dinette verhoogd, zodat eigenaar en gasten zowel zittend als staand van het uitzicht kunnen genieten.
Intern zijn verschillende oplossingen mogelijk voor Performance- en Long Cruise-versies, beide met de eigenaarshut vooraan, maar met twee verschillende indeling voor de kombuis, naar achteren of naar voren, evenals verschillende oplossingen voor de gasten- en bemanningshutten.
Technische specificaties
Grand Soleil 72 Long cruise
Totale lengte 23,75 m
Romplengte 22,00 m
Waterlijn lengte 19,84 m
Maximale breedte 6,20 m
Diepgang 3,70 m standaard
Zeiloppervlak 310 m²
Motor 150 pk standaard
Watertank 1000 l
Dieseltank 1000 l
Interieurindeling 4 hutten + 4 badkamers
Maritieme architectuur Matteo Polli
Structuren Marco Lostuzzi
Interieur en exterieur ontwerp Nauta Design
Bouw Cantiere del Pardo